Mindenki számára egyértelmű, hogy a városi biciklizés olcsóbb, mint az autózás. Na de mennyivel?
Négy budapesti közlekedési formát hasonlítottunk össze költség oldalról: autós, robogó, motoros és gyalogos közlekedést.
A jármű ára meghatározó. 60 ezer forintért már egész jól használható alap biciklit kapunk újonnan. Robogót 200 ezerért csak a legalsóbb kategóriából választhatunk, autóból 2 millióért pedig pár éves használt elérhető. Ha gyalog járunk, akkor persze nincs ilyen költségünk, egyedül a bkv bérlet.
Egy biciklin leginkább a fékpofák kopnak – ezer forint / év, a gumik – 5e / év és néha elszakadhat a lánc – 4e / év. A robogó javítása sem túl drága, de ott már bele lehet szaladni nagyobb tételekbe. A legbonyolultabb szerkezet pedig messze az autó, ahol az általam a táblázatba írt összeg többszöröse is benne van a pakliban, ahogy az is, hogy jóval kevesebbet kell csak rá költeni.
A benzinnél 20 kilométeres napi távval és 3 literes – robogó, és 8 literes fogyasztással számoltam 340 forintos benzin ár mellett. Biztosítás az autónál nagyobb költség, a parkolási díj pedig csak itt merül fel.
Az amortizációt úgy számoltam ki, hogy mindhárom jármű tíz évig szolgál minket, ami alatt értékének hetven százalékát elveszíti. Újat akkor tudunk venni, ha ezt az összeget évente félrerakjuk.
A végeredmény nem meglepő, szemben egy autó éves hatszáz ezres, vagy robogó százezer feletti költségével, a biciklire éves szinten még tizenötezer forintot sem kell költenünk. Ebből másfél havi bkv bérlet jön ki, a kerékpárnál nincs olcsóbb közlekedési mód Budapesten.
éves ktg |
bicikli |
robogó |
autó |
bkv felnőtt |
bkv diák |
beszerzési költség |
60 000 |
200 000 |
2 000 000 |
|
|
éves szerelési ktg |
10 000 |
20 000 |
150 000 |
|
|
éves benzin ktg |
0 |
75 000 |
200 000 |
114 000 |
41 400 |
biztosítás |
0 |
4 000 |
40 000 |
|
|
súlyadó |
|
|
50 000 |
|
|
parkolási költség |
0 |
0 |
40 000 |
|
|
amortizáció |
4 200 |
14 000 |
140 000 |
|
|
összesen |
14 200 |
113 000 |
620 000 |
114 000 |
41 400 |
összesen / hó |
1 183 |
9 417 |
51 667 |
9 500 |
3 450 |